ТЕОРЕТИКО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ЗМІСТУ КАТЕГОРІЙНОГО ПОНЯТТЯ "ГРА"

Олег Хайрулін

Анотація


Стаття присвячена проблемі визначення теоретико-методологічних підстав дослідження ігр ового моделювання як способу життєдіяльності людини в умовах соціальної та особистішої невизначеності. Наведено результати семантико-психологічного аналізу поняттєвого поля “гра”. Запропоновано узагальнення специфічних ознак феномену гри, що є характерними для всіх його форм. Здійснено пошук міждисциплінарних змістовних перетинань, що мають психологічне -теоретичне і прикладне - значення для осмислення гри як основного виду діяльності суб’єкта у ситуаціях безперервної невизначеності. Окреслено програмно-дослідний контур узмістовлення цього онтофеноменаль-ного утворення як провідного виду миследіяння особистості. Запропоновано методологічну платформу розробки та обґрунтування гри у названому контексті упредметнення, яка охоплює теорію вчинку В.А. Ро-менця, концепцію професійного методологування і циклічно-вчинковий підхід А.В. Фурмана, СМД-ме-тодологію Г.П. Щедровицького, психологічні теорії учбової діяльності В.В. Давидова та освітньої діяльності А.В. Фурмана.

 

The article is devoted to the problem of determination the theoretical-methodological grounds of research of game modeling as a way of human activity in conditions of social and personal uncertainty. The results of semantic-psychological analysis of the concept field “game” are presented. A generalization of the specific features of the phenomenon of the game, which is characteristic of all its forms, is proposed. The search for interdisciplinary content crossings which has psychological - theoretical and applied -significance for comprehension the game as the main type of activity of the subject in situations of continuous uncertainty is carried out. Program-research contour of giving the content meaning of this ontophenomenal formation as a leading kind of think activity of the personality is outlined. The methodological platform for the development and substantiation of the game in the given context which encompasses the theory of the deed of V. A. Romenets, the concept of professional methodologization and the cyclic-behavioral approach of A. V. Furman, STA-metho-dology (system think activity methodology) of H. P. Sh-chedrovitsky, psychological theories of educational activity ofV. V. Davydov and educational activity of A. V. Furman is proposed.


Ключові слова


людина; гра; суб’єкт життєдіяльності; невизначеність; світ VUCA; теорія вчинку; особистість; гра як учинення; циклічно-вчинковий підхід; СМД-методологія; організаційно-діяльнісна гра; ігрове моделювання; учбова діяльність; освітня діяльність

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Академік Роменець: творчість і праці : зб. ст. / упоряд. П.А. М’ясоїд; відп. ред. Л.О. Шатирко. - K.: Либідь, 2016. - 272 с.

Бауман 3. Текучая современность / Бауман 3.; [пер. с англ. под ред. Ю.В. Асочакова]. - СПб.: Питер, 2008. - 240 с.

Браун Д. Код да Винчи / Браун Д. - М.: АСТ, 2008542 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови [укл. О. Єрошенко] - Донецьк: ТОВ “Глорія Трейд”, 2012. - 864 с.

Войскунский А.Е., Аветисова A.A. Традиционные и современные исследования игрового поведения. Методология и история психологии / А.Е. Войскунский, А.А.Аветисова - 2009. Т.4. Выпуск 4. - с. 82-94.

Гуменюк (Фурман) О.Є. Теорія і методологія інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього закладу : [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк (Фурман). - Ялта-Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. - 340 с.

Гусельцева М.С. Эволюция психологического знания в системе типов рациональности (историкометодологическое исследование) : [монография] / Марина Сергеевна Гусельцева. - М.: Акрополь, 2013. - 366 с.

Давыдов В.В. Теория развивающего обучения. М.:ИНТОР, 1996., 544 с.

Дубина И. Основы теории игр и ее приложения в экономике и менеджменте [Текст] : учебное пособие / И. Н. Дубина. - 3-е изд., перераб. и доп. - Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2013. - 312 с.

Енциклопедія освіти / Акад. пед.. наук України ; головний редактор В. Г. Кремень. - К. : Юрінком Інтер, 2008. - 1040 с.

Ефимов В.М., Пельман Г.Л., Чахоян В.А. Игровое имитационное моделирование расширенного воспроизводства. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1982. - 184 с.

Зикерманн Г. Геймификация в бизнесе: как пробиться сквозь шум и завладеть вниманием сотрудников и клиентов / Гейб Зикерманн, Джоселин Линдер ; пер. с англ. Иделии Айзятуловой. - М. : Манн, Иванов и Фербер, 2014. - 272 с.

Зинченко В. П. (при участии Горбова С. Ф., Г ордеевой Н. Д.) Психологические основы педагогики (Психолого-педагогические основы построения системы развивающего обучения Д. Б. Эльконина -

В. В. Давыдова): Учеб. пособие. - М.: Г ардарики, 2002. - 431 с.

Кайуа Р. Игры и люди; Статьи и эссе по социологии культуры / Роже Кайуа; сост., пер. с фр. и вступ. ст. С. Н. Зенкина. - М.: ОгИ. - 304 с

Канеман Д., Словик П., Тверски А. Принятие решений в неопределенности -Харьков: Гуманитарный Центр, 2005. - 632 с.

Короткий Оксфордський політичний словник. За редакцією Ієна Макліна й Алістера Макмілана Переклад з англійської, Київ, Видавництво Соломії Павличко “ОСНОВИ” 2006.

Кравченко С.А. Играизация общества: поиски социологического нструментария анализа рисков // Проблемы теоретической социологии. Вып. 5. - СПб.: Астерион, 2005

Маркеева А.В. Геймификация как инструмент управления персоналом современной организации // Российское предпринимательство. - 2015. - Т. 16. - №12. - с. 1923-1936.

Матюшкин А.М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении / Алексей Михайлович Матюшкин. - М.: Педагогика, 1972. - 2008 с.

Модульно-розвивальна система як соціокуль-турна організація // Психологія і суспільство : спецвипуск. - 2002. - №3-4. - 292 с.

М’ясоїд П.А. Психологічне пізнання: історія, логіка, психологія / Петро Андрійович М’ясоїд. - К.: Либідь, 2016. - 560 с.

Новейший философский словарь / Сост. А. А. Грицанов. - Мн. : Изд. В. М. Скакун, 1998. - 896 с.

Новиков Д.А., Чхартишвили А.Г. Рефлексия и управление: математические модели. - М.: Издательство физико-математической литературы, 2013. - 412 с.

Новый иллюстрированный энциклопедический словарь / [редкол.: В. И. Бородулин, А. П. Горкин,

A. A. Гусев, H. M. Ланда и др.]. - M. : Большая энцикл., 1998. - 912 с. : илл.]

Психологічна енциклопедія / авт.-упорядник О. M. Степанов. - К. : “Академвидав”, 2006. - 424 с.

Психологія вчинку: шляхи творчості В.А. Ро-менця: зб. ст. / упоряд. П.А. М’ясоїд; відп. ред. А.В. Фурман. - К.: Либідь, 2012. - 296 с.

Роменець В.А. Вчинок і постання канонічної психології // Людина. Суб’єкт. Вчинок. Філософско-психологічні студії / За ред. В.О. Татенка. - К.: Либідь,

- С. 11-36.

Роменець В.А. Історія психології XX століття. -К.: Вища школа, 1978. - 440 с.

Роменець В.А. Історія психології XX століття: навч. посіб. / В.А. Роменець, І.П. Маноха. - К.: Либідь, 2017. - 1240 с.

Система сучасних методологій: [хрестоматія у 4х томах] / упоряд., відп. ред., перекл. А.В. Фурман. -Тернопіль: ТНЕУ, 2015. - Т.1. - 314 с.; Т.2. - 344 с.; Т.3.

- 400 с.; Т.4. - 388 с.

Смолян Г. Рефлексивное управление - технология принятия манипулятивных решений // Труды института системного анализа РАН : журнал. - 2013. - Т. 63, №2 - С. 54-61.

Стёпин В.С. Теоретическое знание: структура, историческая эволюция : [монография] / Вячеслав Семёнович Стёпин. - М.: Пресс-традиция, 2000. - 744 с.

Титаренко Т.М. Вчинок екзистенції // Основи психології: Підручник / За ред. О.В. Киричука, А.В. Ромен-ця. - 4-е вид., стереотип. - К.: Либідь, 1999. - С. 556-573.

Тлумачний словник української мови: Понад 12 500 статей (близько 40 000 слів) / За ред. д-ра філологічних наук, проф. В. С. Калашника.- X.: Прапор, 2002. - 992 с.

Узнадзе Д. Н. Психологические исследования / Д. Н. Узнадзе. - M. : Наука, 1966. - 450 с.

Философский энциклопедический словарь / Гл. редакция: Л. Ф. Ильичев, П. Н. Федосеев, С. М. Ковалев, B. Г. Панов. - М.: Сов. Энциклопедия, 1983. - 840 с.

Фопель К. Эффективный воркшоп. Динамическое обучение / К.Фопель; пер. с нем. - М.: Генезис, 2003. -368 с.

Фопель К. Сплоченность и толерантность в группе. Психологические игры и упражнения. Пер. с нем. - М.: Генезис, 2002. - 336 с.

Фурман А. В., Шандрук С. К. Сутність гри як учинення: [монография] / Анатолій Васильович Фурман, Сергій Костянтинович Шандрук. - Тернопіль: ТНЕУ, 2014. - 120 с.

Фурман А. В., Шандрук С. К. Організаційно-діяльнісні ігри у вищій школі: монографія / Анатолій Васильович Фурман, Сергій Костянтинович Шандрук. - Тернопіль: ТНЕУ, 2014. - 272 с.

Фурман А. Теоретична модель гри як учинення. - Наука і освіта. - 2014. - №5. - С. 95-104.

Фурман А.В. Ідея і зміст професійного методоло-гування: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: ТНЕУ, 2016. - 378 с.

Фурман А. Модульно-розвивальний оргпростір методологування: аргументи розширення / Анатолій B. Фурман // Психологія і суспільство. - 2017. - №1. - C. 34-49.

Фурман А.В. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення : [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - К.: Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.

Фурман А.В. Освітні сценарії у системі модульно-розвивального навчання : [наук. вид.] / А.В. Фурман. -Тернопіль: НДІ МЕВО, 2009. - 40 с.

Фурман А.В. Вступ до теорії освітньої діяльності : [курс лекцій] / А.В. Фурман. - Тернопіль: ІЕСО, 2006. - 86 с.

Фурман А.В. Теорія освітньої діяльності як метасистема / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2001. - №3. - С. 105-144; 2002. - №3-4. - С. 20-58.

Фурман А.В. Освітні сценарії: сутність, композиція, принципи створення / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2009. - №3. - С. 174-192.

Фурман А.А. Психологія особистості: ціннісно-орієнтаційний вимір : [монографія] / Анатолій Анатолійович Фурман. - Одеса: ОНПУ; Тернопіль: ТНЕУ, 2016. - 312 с.

Фурман А. Навчальна проблемна ситуація як об’єкт психологічного пізнання / Анатолій Фурман // Психологія і суспільство. - 2007. - №1. - С. 9-80.

Фурман А.В. Теорія навчальних проблемних ситуацій: психолого-дидактичний аспект : [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: Астон, 2007. - 164 с.

Фурман А.В. Проблемні ситуації в навчанні : [кн. для вчителя] / А.В. Фурман. - К.: Рад. школа, 1991. - 191 с.

Фурман А.В. Освітні сценарії: сутність, композиція, принципи створення / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2009. - №3. - С. 174-192.

Фурман А.В. Модульно-розвивальний оргпростір методологування: аргументи розширення / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2017. - №1. - С. 34-49.

Хайрулін О.М. Психологія професійного вигорання військовослужбовців : [монографія] / Олег Михайловитч Хайрулін; за наук. ред. А.В. Фурмана. -Тернопіль: ТНЕУ, 2015. - 220 с.

Хайрулін О. Професійне вигорання військовослужбовців як предмет психологічного аналізу / Олег Хайрулін // Психологія і суспільство. - 2014. - №2. - С. 96-126.

Хайрулін О. Модель психологічної профілактики професійного вигорання військовослужбовців / Олег Хайрулін // Психологія і суспільство. - 2014. - №3. - С. 120-143.

Хайрулін О.М. Ігрове моделювання життєдіяльності суб’єкта в умовах невизначеності: теоретико-методологічний обрис / Олег Хайрулін // Вітакуль-турний млин. - 2017. - Модуль 19. - С. 30-51.

Хейзинга Й Homo Ludens. В тени завтрашнего дня / Йохан Хейзинга. - М.: Прогресс, 1992. - 464 с.

Шандрук С. Теоретична модель розвитку професійних творчих здібностей особистості практичного психолога / Сергій Шандрук // Психологія і суспільство. - 2015. - №4. - С. 107-121.

Щедровицкий Г.П. Организационно-деятельностная игра. Сборник текстов (2) / Из архива Г.П. Щедровицкого. Т. 9 (2) М.: Наследие ММК. 2005. -320 с.

Щедровицкий Г. П. Организационно-деятельностная игра. Сборник текстов [текст] (1) / Из архива Г. П. Щедровицкого. T9. (1). - М.: Наследие ММК, 2004. - 288 с.

Щедровицкнй Г. П. Избранные труды [текст]. -М.: Шк. культ. полит., 1995. - 765 с.

Щедровицький Г.П. Організаційно-діяльніша гра як нова форма організації та метод розвитку колективної миследіяльності / Георгій Щедровицький // Психологія і суспільство. - 2006. - №3. - С. 58-69.

Artur S. Reber. The penguin dictionary of psychology, Published by Penguin Group, Penguin Books Ltd. Registered Offices: Harmondsworth, Middlesex, England, 1995. - 880 p.

Brian C. Scott, Broadening Army Leaders for the Volatile, Uncertain, Complex and Ambiguous Environment. U.S. Army War College, 122 Forbes Avenue, Carlisle, PA 17013

Bennett, N. & J. Lemoine, 2014. What VUCA really means for you. Harvard Business Review, 2014 papers.ssrn.com

Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English / Oxford University Press. - Sixth edition. - Oxford, 2000. - 159 p.

Sari Wallden, Anne Soronen, Edutainment. From Television and Computers to Digital Television, May 2004, University of Tampere Hypermedia Laboratory http:// www.uta.fi/hyper/.




DOI: https://doi.org/10.35774/pis2017.03.032

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 2523-4099 (online), ISSN 1810-2131 (print)