ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ПРИКЛАДНОЇ ПСИХОЛОГІЇ

Віталій Панок

Анотація


Дослідження присвячено актуальній проблемі визначення теоретико-методологічних засад розвитку прикладної психології в Україні. Воно здійснено з позицій системно-структурного та історичного підходів, а також на засадах принципів наукового проектування організаційно-функціональних моделей діяльності психологічних служб. Окреслено методологічні вектори дослідження явища психологічної практики, розрізнення прикладної, науково-академічної, позанауко-вої і побутової гілок психології, визначено роль і місце прикладної психології у системі психологічного знання і суспільної практики. Суто практичне застосування одержаних результатів знайшло відображення у розробці та емпіричному втіленні організаційно-функціональних моделей, принципів і методичного забезпечення діяльності психологічних служб та у моделі професійної підготовки практичних психологів.

 

Research is devoted to the actual problem of determining the theoretical-methodological foundations of development applied psychology in Ukraine. It is implemented from the position of system-structural and historical approaches and
also based on principles of scientific designing organizational-functional models of activity psychological services. Outlined methodological vectors of study the phenomenon of psychological practice, the distinction of applied, scientific-academic, non-scientific and household branches of psychology, determined the role and place of applied psychology in the system of psychological knowledge and social practice. Purely practical application of received results found a reflection in the development and empirical implementation of organizational-functional models, principles and methodic provision of activity psychological services and in a model of professional training practical psychologists.


Ключові слова


академічна психологія; прикладна психологія; психологічна практика; психологічна служба; практичний психолог; психотехніка; принципи; категорії; методологія; психологічна технологія; професійна підготовка

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Абрамова Г.С. Введение в практическую психологию / Г.С. Абрамова. - Екатеринбург: “Деловая книга”, М.: Издательский центр “ACADEMIA”, 1995. - 224 с.

Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания / Ананьев Б.Г. Избр. психол. труды: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1980. - Т.1. - С. 16-178.

Балл Г.А. Теория учебных задач. Психологопедагогический аспект / Г.А. Балл. - М.: Педагогика, 1990. - 184 с.

Бондаренко О.Ф. Психологічна допомога особистості / О.Ф. Бондаренко. - Харків: Фоліо, 1996. - 237 с.

Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса / Л.С. Выготский // Собр. соч.: в 6 т. - М.: Просвещение, 1982. - Т.1. - С. 291-436.

Выготский Л.С. К вопросу о педологии и смежных с нею науках / Л.С. Выготский // Педология. - 1931. — №3 (15). - С. 52-58. Електронний ресурс: http:// psychiib.ru/mgppu/periodica/Pedologia071931/VPS-012.HTM

Костюк Г.С. Педология / Г.С. Костюк. - K.: Рад. школа, 1933. - 357 с.

Кулагина И.Ю. Возрастная психология: Полный жизненный цикл развития человека: [учебное пособие] / И.Ю. Кулагина, В.Н. Колюцкий. - М.: ТЦ “Сфера”, при участии “Юрайт-М”, 2001. - 464 с.

Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики / А.Н. Леонтьев. - 4-е изд. - М.: Ид-во МГУ, 1981. - 584 с.

Магнуссон Д. Ситуационный анализ. Эмпирические исследования выходов и ситуаций / Д. Магнуссон // Психолический журнал. - 1983. - Т.4, №2. - С. 28-33.

Максименко С.Д. Генезис существования личности: [монография] / С.Д. Максименко. - К.: “КММ”, 2006. - 240 с.

Мартынюк И.О. Жизненные цели личности: понятие, структура, механизмы формирования / И.О. Мартынюк. - К.: Наук. думка, 1990. - 120 с.

Маслоу А. Психология бытия / А. Маслоу. - М.: Ваклер, 1997. - 302 с.

Мерлин В.С. Очерк интегрального исследования индивидуальности / В.С. Мерлин. - М.: Педагогика, 1986. - 256 с.

Панок В.Г. Методичні підходи до надання психологічної допомоги потерпілим від техногенної катастрофи: [монографія] / В.Г. Панок. - К. : ЦСЕП, 1999. - 106 с.

Панок В.Г., Рудь Г.В. Психологія життєвого шляху особистості: [монографія] / В. Г. Панок, Г. В. Рудь. - К. : Ніка-Центр, 2006 - 280 с.

Панок В.Г. Практична психологія. Теоретико-методологічні засади розвитку : [монографія] / В.Г. Панок. - Чернівці: Технодрук, 2010. - 486 с.

Панок В.Г. Психологічна служба: [навч.-метод. посіб. для студентів і викладачів]; видання друге, стереотипне. - Кам’янець-Подільський: ТОВ Друкарня Рута, 2013. - 328 с.

Основи практичної психології: [підручник для студентів ВЗО] / кер. кол. авт. В.Г. Панок; Н. Чепелєва, Т. Титаренко [та ін.]. - К. : Либідь, 2006. - 536 с.

Панок В. Г. Стратегія розвитку психологічної служби системи освіти України : [метод. посіб.] / В.Г. Панок, І.І. Цушко. - К. : Ніка-Центр, 2004. - 128 с.

Панок В. Г. Психологічна служба вищого навчального закладу (організаційно-методичні аспекти): [метод. посіб.] / В.Г. Панок, В.Д. Острова. - К. : Освіта України, 2010. - 230 с.

Панок В.Г. Концепція національної соціально-психологічної служби / В.Г. Панок // Педагогіка і психологія. - 1994. - № 2-3. - С. 17-27.

Панок В.Г. До побудови теоретичних засад української практичної психології / В.Г. Панок // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Проблеми розвивального навчання. -К., 1997. - С. 344-351.

Панок В.Г. До питання про методологічні основи практичної психології / В.Г. Панок // Актуальні проблеми психології: Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. - К. : Нора-Друк, 2001. - Вип. 21. - С. 215-225.

Панок В.Г. Проектно-технологічний підхід у про-

фесійній діяльності практичного психолога / В.Г. Панок // Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка: зб. наук. праць КМПУ ім. Б.Д. Грін-ченка. -2005. - № 4.- С. 79-86.

Панок В.Г. Psychology in the Ukraine // The Psychologist. - The British Psychological Society. - 2006. -Dec., vol. 19, №12. - P. 730-732. - L. Korallo.

Панок В.Г. Теоретичні здобутки педології і сучасна прикладна психологія / В.Г. Панок // Наукові записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. - 2007. - Вип. 32. - 518 с. - С. 250-260.

ПетровскийА.В. История и теория психологии /

A.В. Петровский, М.Г. Ярошевский. - Ростов-на-Дону, 1996. - Т.1.- 464 с.

Пиаже Ж. Избранные психологические труды / Жан Пиаже. - М.: Просвещение, 1969. - 659 с.

Психологічна допомога постраждалим внаслідок кризових травматичних подій: [методичний посібник] / З.Г. Кісарчук, Я.М. Омельченко, Г.П. Лазос та ін.; за ред. З.Г. Кісарчук. - К.: ТОВ “Видавництво “Логос”, 2015. - 207 с.

Роменець В.А. Історія психології XX століття / B.А. Роменець, І.П. Маноха. - К.: Либідь, 1998. - 990 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / C.Л. Рубинштейн. - СПб: Питер, 2002. - 720 с.

Ткаченко О.М. Принципи, категорії і методологічні проблеми психології / Олександр Ткаченко // Психологія і суспільство. - 2009. - №1. - С. 45-133.

Фрадкин Ф.А. Педология: мифы и действительность / Ф.А. Фрадкин. - М.: Просвещение, 1991. -126 с.

Франкл В. Человек в поисках смысла / Виктор Франкл. - М.: Прогресс, 1990. - 368 с.

Фрейд 3. Вступ до психоаналізу / Зигмунд Фрейд.

- К.: Основа, 1998. - 709 с.

Фромм Э. Иметь или быть / Эрих Фромм. - К.: Ника-Центр, 1998. - 400 с.

Фурман А.В. Вітакультурне обґрунтування практичної психології / Анатолій В. Фурман // Практична психологія і соціальна робота. - 2003. - №4. - С. 9-13.

Фурман А.В. Вступ до шкільної практичної психології: [монографія] / Анатолій В. Фурман. - К.-Донецьк: Ровесник, 1993. - 52 с.

Фурман А.В. Діагностичний напрям узмістов-лення діяльності психологічної служби університету / Анатолій В. Фурман, Тетяна Надвинична // Психологія і суспільство. - 2014. - №3 (57). - С. 69 -101.

Фурман А.В. Організаційно-діяльнісні ігри у вищій школі: [монографія] / А.В. Фурман, С.К. Шан-друк. - Тернопіль : ТнЕу, 2014. - 272 с.

Фурман А.В. Психологічна служба університету: від моделі до технології / Анатолій В. Фурман, Тетяна Надвинична // Психологія і суспільство. - 2013. - №2.

- С. 80-104.

Чепелєва Н.В. Наративні психотехнології / [Чепелєва Н.В., Смульсон М.Л., Шиловська О.М., Гуцол

С.Ю.]: Н.В. Чепелєва (заг. ред.). - К.: Главник, 2007. -144 c. - (Серія “Психологічний інструментарій”).

Эткинд А.М. Эрос невозможного. История психоанализа в России / А.М. Эткинд. - СПб.: Медуза, 1993. - 464 с.

Ярошевский М.Г. История психологии / М.Г. Яро-шевский. - М.: Мысль, 1996. - 586 с.

Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика: [навч. посіб.] / Т.С. Яценко. - K.: Вища школа, 2006. - 382 с.

Back K. W. Perception of self and the study of whole life / K.W. Back, J.D. Morris. - In: Normal aging II. Reports from the Duke Longitudinal Studies,1970-1973 / Ed. by E. Palmore. - Durham: Duke Univ. press,1974. -P. 216-221.

Cottle TJ. The present of things future / T.J. Cottle, S.L. Klineberg. - New York : The Free Press, 1974. - 290 p.

Kelly H.H. The processes of causal attribution / H.H. Kelly // Amer. Psychol. -1973. - N2, February. - P. 107-128.

Miller D.T. Effects of temporal perspective on the attribution process / T.D. Miller, C.A. Porter // J.Pers.Soc. Psychol. - 1980. -T.39, N4. - P. 532-541.

Socialization and the life cycle / Ed. by P.L. Rose. -New York: St. Martin’s press, 1979. - 411 p.

Weinstein N.D. Unrealistic optimism about future life events / N.D. Weinstein. - J. Pers. Soc. Psychol. - 1980. - T.39, N5. - P. 806-820.

Abramova G.S. Vvjedjenije v praktichjeskuju psiho-logiju / G.S. Abramova. - Ekatj erinburg: “ Dj elovaj a kniga”, M.: Izdatjel’skij cjentr “ACADEMIA”, 1995. - 224 s.

Anan’jev B.G. Chjelovjek kak prjedmjet poznanija / Anan’jev B.G. Izbr. psihol. trudy: V 2-h t. - M.: Pje-dagogika, 1980. - T.1. - S. 16-178.

Ball G.A. Tjeorija uchjebnyh zadach. Psihologo-pjedagogichjeskij aspjekt / G.A. Ball. - M.: Pjedagogika,

- 184 s.

Bondarenko O.F. PsyhologRhna dopomoga osobys-tosti / O.F. Bondarenko. - Harkrv: Foho, 1996. - 237 s.

Vygockij L.S. Istorichjeskij smysl psihologichjeskogo krizisa / L.S. Vygockij // Sobr. soch.: u 6 t. - M.: Pros-vjeschjenije, 1982. - T.1. - S. 291-436.

Vygockij L.S. K voprosu o pjedologii i smjezhnyh s njeju naukah / L.S. Vygockij // Pjedologija. - 1931. — №3 (15). - S. 52 - 58. Eljektronnij rjesurs: http://psychlib.ru/ mgppu/pjeriodica/Pjedologia071931/VPS-012.HTM

Kostjuk G.S. Pjedologija / G.S. Kostjuk. - K.: Rad. shkola, 1933. - 357 s.

Kulagina I.Ju. Vozrastnaja psihologija: Polnyj zhiznjennyj cikl razvtija chjelovjeka: [uchjebnoje posobije] / I.Ju. Kulagina, V.N. Koljuckij. - M.: TC “Sfjera”, pri uchastii “Jurajt-M”, 2001. - 464 s.

Ljeont’jev A.N. Probljemy razvitija psihiki / A.N. Ljeont’jev. - 4-je izd. - M.: Id-vo MGU, 1981. - 584 s.

Magnusson D. Situagonnyj analiz. Empirichjeskije issljedovanija vyhodov i situacij / D. Magnusson // Psiholichjeskij zhurnal. - 1983. - T.4, №2. - S. 28-33.

Maximjenko S.D. Gjenjezis suschjestvovanija lich-nosti: [monografija] / S.D. Maximjenko. - K.: “KMM”,

- 240 s.

Martynjuk I.O. Zhiznjennyje cjeli lichnosti: ponjatije, struktura, mjehanizmy formirovanija / I.O. Martynjuk. -K.: Nauk. dumka, 1990. - 120 s.

Maslow A. Psihologija bytija / A. Maslow. - M.: Vakljer, 1997. - 302 s.

Mjerlin V.S. Ochjerk intjegral’nogo issljedovanija individual’nosti / V.S. Mjerlin. - M.: Pjedagogika, 1986. -256 s.

Panok V.G. Mjetodychni pidhody do nadannja p sihologichnoyi dop omogy p otj erpilym vid tj ehnogj ennoyi katastrofy: [monografija] / V.G. Panok. - K. : CSEP, 1999. - 106 s.

Panok V.G., Rud’ G.V. Psyhologija zhyttyevogo shljahu osobystosti: [monografija] / V. G. Panok, G. V. Rud’. - K. : Nika-Cjentr, 2006 - 280 s.

Panok V.G. Praktichna psyhologija. Tjeorjetiko-mjetodologichni zasadi rozvitku : [monografija] / V.G. Panok. - Chjernivci: Tjehnodruk, 2010. - 486 s.

Panok V.G. Psyhologichna sluzhba: [navch.-mjetod. posib. dlja studjentiv i vikladachiv]; vydannja drugje, stjerjeotipnje. - Kam’janjec’-Podil’s’kyj: TOV Drukarnja Ruta, 2013. - 328 s.

Osnovy praktychnoyi psyhologiyi: [pidruchnik dlja studjentiv VZO] / kjer. kol. avt. V.G. Panok; N. Chje-pjelyeva, T. Titarjenko [ta in.]. - K. : Libid’, 2006. - 536 s.

Panok V. G. Stratjegija rozvitku psyhologichnoyi sluzhby systjemy osvity Ukrayiny : [mjetod. posib.] / V.G. Panok, I.I. Cushko. - K. : Nika-Cjentr, 2004. - 128 s.

Panok V. G. Psyhologichna sluzhba vyschogo navchal’nogo zakladu (organizacijno-mjetodychni as-pjekti): [mjetod. posib.] / V.G. Panok, V.D. Ostrova. - K. : Osvita Ukrayini, 2010. - 230 s.

Panok V.G. Kongepcija nacional’noyi social’no-psihologichnoyi sluzhby / V.G. Panok // Pjedagogika i psihologija. - 1994. - № 2-3. - S. 17-27.

Panok V.G. Do pobudovi tjeorjetichnyh zasad ukrayins’koyi praktichnoyi psyhologiyi / V.G. Panok // Zbirnik naukovih prac’ Institutu psyhologiyi im. G.S. Kostjuka APN Ukrayini. Probljemi rozvival’nogo navchannja. - K., 1997. - S. 344-351.

Panok V.G. Do pytannja pro mjetodologichni osnovi praktychnoyi psyhologiyi / V.G. Panok // Aktual’ni probljemy psyhologiyi: Naukovi zapysky Institutu psyhologiyi im. G.S. Kostjuka APN Ukrayini. - K. : Nora-Druk, 2001. - Vip. 21. - S. 215-225.

Panok V.G. Projektno-tjehnologichnyj pidhid u profjesijnij dijal’nosti praktychnogo psihologa / V.G. Panok // Pjedagogichna osvita: tjeorija i praktika. Psyhologija. Pjedagogika: zb. nauk. prac’ KMPU im. B.D. Grinchjenka. -2005. - № 4.- S. 79-86.

Panok V.G. Psychology in thje Ukrainje // Thje Psychologist. - Thje British Psychological Socijety. - 2006.

- Djec., vol. 19, №12. - P. 730-732. - L. Korallo.

Panok V.G. Tjeorjetichni zdobutky pjedologiyi i suchasna prikladna psyhologija / V.G. Panok // Naukovi zapiski Institutu psihologiyi im. G. S. Kostjuka APN Ukrayini. - 2007. - Vip. 32. - 518 s. - S. 250-260.

Pjetrovskij A.V. Istorija i tjeorija psihologii / A.V. Pjetrovskij, M.G. Jaroshjevskij. - Rostov-na-Donu, 1996.

- T.1.- 464 s.

Piazhje Zh. Izbrannyje psihologichjeskije trudy / Zhan Piazhje. - M.: Prosvjeschjenije, 1969. - 659 s.

Psyhologichna dopomoga postrazhdalym vnaslidok krizovih travmatichnih podij: [mjetodichnij posibnik] / Z.G. Kisarchuk, Ja.M. Omjel’chjenko, G.P. Lazos ta in.; za rjed. Z.G. Kisarchuk. - K.: TOV “Vidavnictvo “Logos”, 2015. - 207 s.

Romjenjec’ V.A. Istorija psyhologiyi XX stolittja / V.A. Romjenjec’, I.P. Manoha. - K.: Libid’, 1998. - 990 s.

Rubinshtjejn S.L. Osnovy obschjej psihologii / S.L. Rubinshtjejn. - SPb: Pitjer, 20O2. - 720 s.

Tkachjenko O.M. Priyncypy, katjegoriyi i mjeto-dologichni probljemy psyhologiyi / Oljexandr Tkachjenko // Psyhologija i suspil’stvo. - 20O9. - №1. - S. 45-133.

Fradkin F.A. Pjedologija: mify i djejstvitjel’nost’ / F.A. Fradkin. - M.: Prosvjeschjenije, 1991. - 126 s.

Frankl V. Chjelovjek v poiskah smysla / Viktor Frankl. - M.: Progrjess, 1990. - 368 s.

Freud Z. Vstup do psyhoanalizu / Zigmund Freud. -K.: Osnova, 1998. - 709 s.

Fromm E. Imjet’ ili byt’ / Erih Fromm. - K.: Nika-Cjentr, 1998. - 400 s.

Furman A.V. Vitakul’turnje obgruntuvannja prak-tychnoyi psyhologiyi / Anatolij V. Furman // Praktychna psihologija i social’na robota. - 2003. - №4. - S. 9-13.

Furman A.V. Vstup do shkil’noyi praktychnoyi psyhologiyi: [monografija] / Anatolij V. Furman. - K.-Donjec’k: Rovjesnik, 1993. - 52 s.

Furman A.V. Diagnostychnij naprjam uzmistov-ljennja dijal’nosti psyhologichnoyi sluzhbi univjersytjetu / Anatolij V. Furman, Tjetjana Nadvinichna // Psyhologija i suspil’stvo. - 2014. - №3 (57). - S. 69 -101.

Furman A.V. Organizacijno-dijal’nisni igri u vischij shkoli: [monografija] / A.V. Furman, S.K. Shandruk. -Tjernopil’ : TNEU, 2014. - 272 s.

Furman A.V. Psyhologichna sluzhba univjersitjetu: vid modjeli do tjehnologiyi / Anatolij V. Furman, Tjetjana Nadvynychna // Psyhologija i suspil’stvo. - 2013. - №2. -

S. 80-104.

Chjepjelyeva N.V. Naratyvni psyhotjehnologiyi / [Chjepjelyeva N.V., Smul’son M.L., Shilovs’ka O.M., Gucol S.Ju.]: N.V. Chjepjelyeva (zag. rjed.). - K.: Glavnik, 2007. - 144 c. - (Sjerija “Psyhologichnij instrumjentarij”).

Etkind A.M. Eros njevozmozhnogo. Istorija psihoanaliza v Rossii / A.M. Etkind. - SPb.: Mjeduza, 1993. - 464 s.

Jaroshjevskij M.G. Istorija psihologii / M.G. Ja-roshjevskij. - M.: Mysl’, 1996. - 586 s.

Jacjenko T.S. Osnovy glybynnoyi psyhokorjekciyi: fjenomjenologija, tjeorija i praktika: [navch. posib.] / T.S. Jacjenko. - K.: Vyscha shkola, 2006. - 382 s.

Back K.W. Pjercjeption of sjelf and thje study of wholje lifje / K.W. Back, J.D. Morris. - In: Normal aging II. Rjeports from thje Dukje Longitudinal Studijes,1970-1973 / Ed. by E. Palmorje. - Durham: Dukje Univ. prjess,1974. - P. 216-221.

Cottlje T.J. Thje prjesjent of things futurje / T.J. Cottlje, S.L. Klinjebjerg. - Njew York : Thje Frjeje Prjess, 1974. - 290 p.

Kjelly H.H. Thje procjessjes of causal attribution /

H.H. Kjelly // Amjer. Psychol. - 1973. - N2, Fjebruary. -P. 107-128.

Milljer D.T. Effjects of tjemporal pjerspjectivje on thje attribution procjess / T.D. Milljer, C.A. Portjer // J.Pjers.Soc.Psychol. - 1980. -T.39, N4. - P. 532-541.

Socialization and thje lifje cyclje / Ed. by P.L. Rosje.

- Njew York: St. Martin’s prjess, 1979. - 411 p.

Wjeinstjein N.D. Unrjealistic optimism abowt futurje lifje jevjents / N.D. Wjeinstjein. - J. Pjers. Soc. Psychol. -1980. - T.39, N5. - P. 806-820.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 2523-4099 (online), ISSN 1810-2131 (print)