МОРАЛЬНІСТЬ ЯК ПСИХОЛОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Олена Завгородня

Анотація


Моральнісний розвиток особистості передбачає як соціалізацію індивіда (залучення до моральних орієнтирів соціального оточення), так і індивідуалізацію (критичне осмислення домінуючої моралі, формування власної ієрархії цінностей, самостійних мо-ральнісних суджень) й універсалізацію (вихід за межі моральних пріоритетів соціального довкілля, цінностей локальної культури, наближення до загальнолюдських гуманістичних універсалій). Мораль пов’язана із моральністю, але не рівнозначна їй. Щоб бути моральною людиною в межах певної спільноти, треба освоїти мораль цієї спільноти і дотримуватися її. Мораль має репродуктивно-нормативний характер і привласнюється індивідом у процесі соціалізації. Моральності притаманна діалогічно-творча інтенційність, вона базується на моралі, але виходить за її межі. Групова мораль може бути дуже недосконалою, але здатна вдосконалюватись, еволюціонувати під впливом моральності людей, котрі входять у дану групу. Мораль і моральність - не антагоністи, а суперечності між ними за умов конструктивного розв’язання є джерелом індивідуального та соціального розвитку. Водночас, якщо розрив між ними великий, то це посилює ймовірність деструктивних зіткнень.


Ключові слова


моральність; воля; егоцентризм; цінності; сумління; інтуїція

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Анцыфврова Л.И. Личность в динамике // Психологический журнал. - 1992. - Т.13, №5. - C. 12-25.

Балл Г.А. Концепция самоактуализации личности в гуманистической психологии. - Киев-Донецк.: “Ровесник”, 1993. - 32 с.

Бердяев Н.А. Самопознание. - М.: Книга, 1991. - 318 с.

Брдяев Н.А. О назначении человека. - М.: Республика, 1993. - 383 с.

Божович Л.И. Личность и ее развитие в детском возрасте. - М.: Просвещение, 1968. - 464 с.

Братусь Б.С. К проблеме нравственного сознания в культуре уходящего века // Вопросы психологи. - 1993. -№?. - С. 6-12.

Бубер М. Два образа веры. - М.: Республика, 1995. - 464 с.

Василюк Ф.Б. Психология переживания. - М.: МГУ, 1984. - 200 с.

Вентцель К.И. Етика и педагогика творческой личности. - Т.2. - М., 1912. - 234 с.

Выготский Л.С. Собрание сочин: В 6 томах. - Т.6. - М.: Педагогика, 1983. - 312 с.

Вышеславцев Б.П. Этика преображенного эроса. - М.: Республика, 1994. - 368 с.

Гиллиган К. Иным голосом // Этическая мисль. - М., 1991. - С. 362-373.

Джидарьян И.А. Эстетическая потребность. - М.: Наука, 1976. - 192 с.

Завгородня О.В. Психологічні особливості типів моральнісно-вольового становлення особистості // Українська психологія: сучасний потенціал. Матеріали четвертих Костюківських читань. - К., 1996. - Т.1. - С. 332-339.

Иванников В.А. К сущности волевого поведения // Психологический журнал. - 1985. - Т.6, №3. - С. 47-55.

Кант И. Из “Лекций по этике” // Этическая мысль. - М., 1990. - С. 297-323.

Кон И.С. Моральное сознание личности и регулятивный механизмы // социальная психология личности / Ред. М.И. Бобневой, В.Е. Шороховой. - М., 1979. - С. 85-113.

Кон И.С. Психология доброго поступка // Этическая мысль. - М., 1989. - С. 58-85.

Кураев А. О вере и знании - без антиномий // Вопросы философии. - 1992. - № 7. - С.26-35.

Кьеркегор С.Л. Наслаждение и долг. - СПб., 1894. - 349 с.

Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения: в двух томах. - Т.2. - М.: Педагогика. - 1983. - 318 с.

Леонтьев Д.А. Личность: человек в мире и мир в человеке // Вопросы психологи. - 1989. - №3. - С. 11-21.

Лосский Н.О. Условия абсолютного добра. - М.: Высшая школа, 1991. - 559 с.

Лотман Ю.М., Успенский Б. А. Миф - Имя - Культура // Ученые записки Тартуского университета. Труды по знаковым системам. - Вып.6. - Тарту: Изд. Тартуского университета, 1973. - С. 288-308.

Маринетти А. Словарь образов. - Л., 1991. - 149 с.

Маслоу А. Психология бытия. - М.: Рефл-Бук. К.: Ваклер. - 1997. - 394 с.

Морен Б. Втрачена парадигма: Природа людини. - К.: КАРМЕ-СИНТО, 1995. - 208 с.

Нартова-Бочавер С.К. Экспериментальное исследование ситуационной изменчивости мотивации помощи // Психологический журнал. - 1992. - Т.13, № 4. - С. 15-23.

Нравственность, агрессия, справедливость // Вопросы психологии. - 1992. - № 1-2. - С. 84-97.

Пашукова Т.И. Эгоцентризм в подростковом и юношеском возрасте: причины и возможности коррекции. -М., 1998.

Пвзвшкиян Н. Позитивная семейная психотерапия. -М. - Прогресс. - 1993. - 336 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: В 2 т. -М.: Педагогика, 1988. - Т. 1. - 488с.

Рубинштейн С.Л. Человек и мир. - М.: Наука, 1997. -191 с.

Симонов П.В. Мозг и творчество // Вопросы психологии. - 1992. - №11. - С. 3-5.

Субботский Е.В. Формирование морального действия у ребенка // Вопросы психологии. - 1979. - № 3. - С. 47-55.

Сурожский А. О встрече. - Клин.: Фонд “Христианская жизнь”, 1999. - 149 с.

Теплов Б.М. Избранные труды (в двух томах.). - Т.1 (Психологические вопросы художественного воспитания). - М.: Педагогика. - 1985. - 328 с.

Ухтомский А.А. Доминанта. - СПб.: Питер, 2002. - 448 с.

Фихте И.Г. Сочинения: В двух томах. - Т. 2. - М., 1993. - 349 с.

Федотов Г. Ессе homo // “Человек”. -1991. - №1. - С. 38-47.

ФранклВ. Человек в поисках смысла. - М.: Прогресс, 1990. - 36 с.

Фрейд 3. Психология бессознательного. - М.: Просвещение, 1989. - 448 с.

Фрейджер Р., Фейдимен Дж. Личность. Теории, упражнения, эксперименты. - СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2004. - 608 с.

ФроммЭ. Душа человека. - М.: Республика, 1992. - 430 с.

Хорни К. Невротическая личность нашего времени. Самоанализ. - М.: Прогресс-Универс. - 1993. - 480 с.

Шопенгауэр А. Собр. соч.: В 5 т. - Т.1. - М., 1993. - С. 255.

Шрейдер Ю.А. Человеческая рефлексия и две системы этического сознания // Вопросы философии. -1990. - №7. -С. 32-42.

Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды. -М.: Педагогика, 1989. - 560 с.

Benedikt R. The chrysantemum and the sword: patterns of Japanese culture. Boston. - 1946.

Chodorov N. Feminism and difference // Soc. Review. -1976. - N 46. - P. 42-46.

Gilligan C, Lyona s N. & Hammer T.J. (Eds) Making connections, Cambridge, MA: Harvard university Press , 1990.

Fontain J. The cultural embedment of quilt and shame: the relationship between religiosity, value orientation and quilt and shame feelings in Belgium and Indonesium // Abstracts III European congress of psychology. - № 111. - Tampere, Finland, 1993. - P. 56.

Kitanish K., Tseng W.S. Social phobia among japaneses: clinical family and cultural explorations // Transcultural psychiatric research rev. - 1984. - Vol. 26. - P. 137-147.

Kohlberg L. The Philosophy of Moral Development: Essays on moral development. - San Francisco, 1981.

Peres-Delgado E, Mestre V, Trias D. (Spain). The development of moral judgment and human values // Abstracts III European congress of psychology. - № 632. - Tampere, Finland, 1993. - P. 221.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 2523-4099 (online), ISSN 1810-2131 (print)