ПСИХОЛОГІЯ ОСОБИСТОСТІ: ПАРАДИГМА ЖИТТЄСТВОРЕННЯ

Автор(и)

  • Сергій Максименко Національний медичний університет імені Олександра Богомольця

Анотація

Досвід, набутий у галузі психологічних досліджень, наполегливо актуалізує потребу пізнання найбільш загадкового і складного - людської особистості як цілісності. Зрозуміло, що психологія особистості вже дуже давно є вельми привабливим об’єктом наукового пошуку. Уважне й діалогічно відкрите студіювання ідей видатних персонологів, осмислення емпіричних матеріалів значно збагатило наші уявлення щодо природи особистості, але водночас продемонструвало наявність значної кількості суперечностей і невирішених питань. З іншого боку, тривала робота, пов’язана з реалізацією в науково-психологічних дослідженнях принципу розвитку (Л.С. Виготський, Г.С. Костюк), розробка методологічних підвалин генетичної психології, її категоріального апарату привели до за-садничого узагальнення: особистість можна зрозуміти лише як таку, котра безперервно розвивається. Розвиток є формою існування особистості точно так, як сама вона являє собою форму існування психіки людини. Адже ж написав свого часу С.Л. Рубінштейн, що “психіка людини особистісна за своєю природою”.

Біографія автора

  • Сергій Максименко, Національний медичний університет імені Олександра Богомольця

    доктор психологічних наук, професор, академік АПН України, директор Інституту психології імені Григорія Костюка АПН України, завідувач кафедри психології і педагогіки та декан медико-психологічного факультету Національного медичного університету імені Олександра Богомольця, президент Товариства психологів України, заслужений діяч науки і техніки України, м. Київ.

Посилання

Адлер А. Наука жить // Психология личности в трудах зарубежных психологов. Хрестоматия. - СПб: Питер, 2000. - С. 52-64.

Адлер А. Понять природу человека. - СПб.: Академический проект, 1997.

Анцыферова Л.И. Психология формирования и развития личности // Психология личности в трудах отечественных психологов. -СПб: Питер, 2002. - С. 207 - 212.

Арсеньев А.С. Проблема цели в воспитании и образовании. Цель в воспитании личности // Философско-психологические проблемы развития образования /Под ред. В.В. Давыдова. - М.: Педагогика, 1981. - С. 54-73.

Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. - М., 1972. - 321с.

Бернштейн Н.А. Очерки по физиологии движений и физиологии активности. - М.: Медицина, 1966. - 349 с.

Божович Л.И. Личность и ее развитие в детском возрасте. -М.: Просвещение, 1968. - 464 с.

Божович Л.И. Этапы формирования личности в онтогенезе // Психология развития. - СПб: Питер, 2001. - С. 227-271.

Верч Дж. Голоса разума. Социокультурный подход к опосредованному действию. - М.: Тривола, 1996. - 174 с.

Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса // Собр. соч. - М.: Педагогика, 1982. - Т. 1.

Выготский Л.С. История развития высших психических функцій // Собр. соч. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 3. - 366 с.

Выготский Л.С. Проблема возраста // Собр. соч.: В 6-ти т. -М.: Педагогика, 1983. - Т. 4. - 332 с.

Гальперин П.Я. Введение в психологию. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1976. - 150 с.

Давыдов В.В. Генезис и развитие личности в детском возрасте // Вопросы психологии. - 1992. - № 1-2. - С. 22-32.

Давыдов В.В. Последние выступления. - М., 1998. - 87 с.

Давыдов В.В. Теория развивающего обучения. - М.: ИНТОР, 1996. - 541с.

Дусавицкий А.К. Развитие личности в учебной деятельности. - М.: Дом педагогики, 1996.

Зейгарник Б.В. и др. Саморегуляция поведения в норме и патологии // Психол. журнал. - 1989. - №2. - С. 122-132.

ИльенковЭ.В. Диалектическая логика. - М.: Наука, 1992. - 216 с.

Ильенков Э.В. Что же такое личность? // С чего начинается личность / Под. ред. РИ. Косолапова. - М.: Политиздат, 1991. - С. 319-357.

Кассирер Э. Опыт о человеке: введение в философию человеческой культуры // Проблема человека в западной философии. - М.: Прогресс, 1988. - С. 3-30.

Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. - К.: Рад. школа, 1989. - 608 с.

Костюк Г.С. Принцип развития в психологии // Методологические и теоретические проблемы психологии. - М.: Наука, 1969. -С. 118-152.

Лосев А.Ф. Диалектика мифа // Философия. Мифология. Культура. - М.: Политиздат, 1991. - С. 21-185.

Мадди С. Теории личности. Сравнительный анализ. - СПб: Речь, 2002. - 539 с.

Максименко С.Д. Генетико-моделирующий метод в исследовании возрастной и педагогической психологии // Тез. к ХХІІ Между-нар. психол. конгрессу, ГДР, Лейпциг, 6-12 июля. - М., 1980. - С. 37.

Максименко С.Д. Генетическая психология. - М.: Рефл-бук, К.: Ваклер, 2000. - 319 с.

Максименко С.Д. Генетическая психология: проблемы и перспективы // Журнал практикующего психолога. - 1998. - № 4.

Максименко С.Д. Методологические аспекты психологии обучения // Психология. - 1988. - Вып. 31. - С. 3-10.

Максименко С.Д. Основи генетичної психології. - К., 1998. - 218 с.

Мамардашвили М.К. Как я понимаю философию. - М.: Прогресс, 1990. - 368 с.

Маслоу А. Мотивация и личность. - СПб.: Евруния, 2001. - 472 с.

Маслоу А. Психология бытия. - М. - К.: Рефл-бук; Ваклер, 1997. - 300 с.

Михайлов Ф.Т. Общественное сознание и самосознание индивида. - М.: Наука, 1990. - 224 с.

Оллпорт Г. Личность в психологии. - М.: КСП+, СПб: Ювен-та, 1982. - 325 с.

Оллпорт Г. Становление личности. - М.: Смысл, 2002. - 461 с.

Папуча М.В. Успішність навчання як проблема становлення індивідуальності (на матеріалі старшого шкільного віку) // Освіта і виховання в Польщі: Матер. Міжнар. наук.-практ. конф. - Ніжин, 1998. - С. 140-148.

Папуча М.В., Кричковська Т.Д. Особистість: розвиток, соціалізація, виховання. - Ніжин: Редакційно-видавничий відділ НДПУ імені Миколи Гоголя, 2001. - 146 с.

Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. - М.: Наука, 1972. - 423 с.

Тульвисте П. О теоретических проблемах исторического развития мышления // Принципы развития в психологии /Под ред. Л.И. Анцыферовой. - М.: Наука, 1977. - С. 81-103.

Уиллис А. Дух // Глаз разума. - М.: Бахрах, 2003. - С. 105-108.

Франкл В. Человек в поисках смысла. - М.: Прогресс, 1990. - 364 с.

Штерн В. Персоналистическая психология // История зарубежной психологии. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1986. - С. 186-200.

Эльконин Д.Б. К проблеме периодизации психического развития в детском возрасте // Вопр. психол. - 1971. - № 4. - С. 6-20.

Юнг К.-Г. Приближаясь к бессознательному // Глобальные проблемы и общечеловеческие ценности. - М.: Прогресс, 1990. - С. 351-436.

Юнг К.-Г. Проблемы души нашего времени. - М.: Прогресс, 1994. - 336 с.

Юнг К.-Г. Человек и его символы. - М., 1997. - 367 с.

Якобсон С.Г., Сафонова НМ. Анализ формирования механизмов произвольного внимания у дошкольников // Вопросы психологи. - 1999. - № 3-5. - С. 3-10.

Завантаження

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають