РАЦІОНАЛЬНО-ЕМОЦІЙНА ПАРАДИГМА В ОРГАНІЗАЦІЯХ
Анотація
Завдання раціонально-емоційної теорії роз’яснені у кожному із вище названих її структурних компонентів; визначені властивості, характерні ознаки та особливості працівників раціонально-емоційної організації, також проаналізовані переваги самої організації; запропонована ABC структура ефективної організації, що співпадає з традиційною моделлю, розробленою Альбертом Еллісом - засновником раціонально-емоційної терапії [див. 1; 2; 26—30].
Посилання
Морріс Г.Б. Керівник той, хто знаходить вихід // Освіта і управління. - 1998. - Том 2, №3. - С. 77-87.
Фурман А.В. Азбука ефективного управління // Освіта і управління. - 1998. -Том 2, №3. - С. 75-76.
Aderman M. Effect of relaxation training on personal adjustment and perceptions of organizational climate // Journal of Psychology. - 1983. - №115. - P. 185-191.
Alien R., & Keaveny T. Factors differentiating grievants and non-grievants / / Human Relations/ - 1985. - №38. - P. 519-534.
Bartunek J., & Betters-Reed B. The stages of organizational creation. Special Issue: Organizational perspectives in community psychology / / American Journal of Community Psychology. - 1987. - №15. - P. 287-303.
Batra B. Surviving the great depression of 1990. New York: Dell, 1988.
Beale A. The continuing education and renewal of employee assistance program // Journal of Employment Counseling - 1984. -№21. - P. 83-85.
Beatty S. E. An exploratory study of organizational values with a focus on people orientation // Journal of Retailing. - 1988. - №64. - P. 405-425.
Bemmels B. Gender effects in discipline arbitration: Evidence from British Columbia // Academy of Management Journal. - 1988. - №31. - P. 699-706.
Bernard M. Taking the stress out of teaching. Melbourne: Collins Dove, 1990.
Bohlander G., Kinicki A., & Videll C. Where personnel and productivity meet // Personnel Administrator - 1988. - №33. - P. 122-130.
Bolton A. Organization development in management and unions // Organization Development Journal. - 1986. - №4. - P. 11-19.
Bowen G. Corporate supports for thefamily lives of employees: A conceptual model for program planning and evaluation / / Family Relations. -1988. - №37. - P. 183-188.
Brown A. Cognition, character and quality of life / / Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. - 1986. - April. - San Francisco.
Brown A., & Weiner E. Supermanaging. - New York: McGraw-Hill, 1985.
Bruce W. Reality therapy proven to be an effective management strategy: A report of a computer model // Journal of Reality Therapy. - 1986. - №5. - P. 15-24.
Cangemi J. What employees really want from their jobs. Psychology: A Quarterly // Journal of Human Behavior. - 1986. - №23. - P. 57-61.
Cayer M., DiMattia D., & Wingrove J. Conquering evaluation fear // Personnel Administrator. - 1988. - №33. - P. 97-107.
Connelly S., & Diliberti W. Work spirit: Channeling energy for high performance // Training and Development Journal. - 1985. -№39. - P. 50-54.
Christen J., Nykodym C., & Chrisman M. TA: A training and development tool - the consultant’s perspective / / Organization Development Journal. - 1986. - №4. - P. 85-86.
Cohen-Rosenthal E., & Burton C. Unionmanagement cooperation / / Training & Development Journal. - 1986. - №40. - P. 96-98.
Denton D. Survival tactics: Coping with incompetent bosses // Personnel Journal. - 1985. - №64. - P. 67-70.
Diamond M., & Allcom S. Role formation as defensive activity in bureaucratic organizations // Political Psychology. - 1986. - №7. - P. 709-732.
DiMattia D. Using RET effectively in the workplace / In M. E. Bernard (Ed.). -Using Rational-emotive effectively: A practitioner’s guide. - New York: Plenum, 1991.
Duane M. Sex differences in styles of conflict management // Psychological Reports. - 1989. - №65. - P. 1033-1034.
Ellis A. Reason and emotion in psychotherapy. - Secaucus, NJ: Citadel, 1962.
Ellis A. Growth through reason. - North Hollywood, CA: Wiltshire Books, 1971.
Ellis A. Executive leadership: A Rational-emotive approach. - New York: Institute for Rational Living, 1972.
Ellis A. Overcoming resistance: Rationalemotive therapy with difficult clients. - New
York: Springier, 1985.
Ellis A. The revised ABC’s of Rationalemotive therapy (RET) // Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy. - 1991. - №9. - P. 139-172.
Foreman S. Rational-emotive therapy: Contributions to teacher stress management // School Psychology Review. - 1990. - №19. - P. 315-321.
Frank R. Hypnosis and behavioral treatment in a worksheet smoking cessation program // Addictive Behaviors. - 1986. -№11. - P. 59-62.
Frisch M. An integrative model of supervisory training for medical center personnel // Psychological Reports. - 1989. - №64. - P. 1035-1042.
Gerber B. A capital idea // Training. - 1992. - №29. - P. 31-34.
Glicken M. A counseling approach to employee burnout // Personnel Journal. -1983. - №62. - P. 222-228.
Gordon J. Rethinking diversity / / Training. - 1992. - №29. - P. 23-30.
Halcrow A. Annual reports: A picture of dedication // Personnel Journal. -1986. -№65. - P. 53-63.
Hall D., & Cockburn E. Developing management skills // Management Education & Development. - 1990. - №21. - P. 41-50.
Hanlon M., & Nadler D. Unionists’ attitudes toward joint union-management quality of work life programs // Journal of Occupational Behavior. - 1986. - №7. - P. 53-59.
Heirich M. Making stress management relevant to worksite wellness. Special Issue: Mind-body health at work // Advances. - 1989. - №6. - P. 55-60.
Higgins N. Occupational stress and working women: The effectiveness of two stress reduction programs // Journal of Vocational Behavior. - 1986. - №29. - P. 66-78.
Hill J. Absenteeism: Effect of employee counseling in a library // Journal of Academic Librarianship. - 1984. - №9. - P. 342-344.
Jamal M. Relationship of job stress and Type-A behavior to employees’ job satisfaction, organizational commitment, psychosomatic health problems, and turnover motivation // Human Relations. - 1990. - №43. - P. 727-738.
Kaplan R.E. Is openness passe? // Human Relations. - 1986. - №39. - P. 229-243.
Klarreich S., DiGuiseppe R., & DiMattia D.EAP’s: Mind over myth. Personnel Administrator. - 1987. - №32. - P. 119-121.
Jankowski J. A systemic perspective on work and family units. Special Issue: Work and family: Theory, research, and applications // Journal of Social Behavior & Personality. - 1988. - №3. - P. 91-112.
Jaques E. The development of intellectual capability: A discussion of stratified systems theory // Journal of Applied Behavioral Science. - 1986. - №22. - P. 361-383.
Kindler H. Time out for stress management training // Training & Development Journal. - 1984. - №38. - P. 64-66.
Koys D. Human resource management and a culture of respect: Effects on employees’ organizational commitment // Employee Responsibilities & Rights Journal. - 1988. -№1. - P. 57-68.
Kumara U., & Koichi F. Employee satisfaction and job climate: An empirical study of Japanese manufacturing employees // Journal of Business & Psychology. -1989. -№3. - P. 315-329.
Lanser K. The managerial motivation models appear to be in the family way // Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association. - Memphis, TN, 1986.
Lawler E. The new plant revolution revisited // Organizational Dynamics. -1990. - №19. - P. 5-14.
Lehman K., & McEvoy K. Japanese management: American style // UMTRI Research Review. - 1986. - №17. - P. 45-46.
Lengnick-Hall C. Fit and misfit: How to achieve efficiency and innovation // Organization Development Journal. - 1988. -№6. - P. 67-74.
Leventhal R. Working hard to make QWL look easy // Training & Development Journal. - 1984. - №38. - P. 59-60.
Luthans F., & Baack D. Organizational commitment: Analysis of antecedents // Human Relations. - 1987. - №40. - P. 219-235.
Luthans F., & Waldersee R. What do we really know about EAPs? // Human Resource Management. - 1989. - №28. - P. 385-401.
Mattox R. J. Counselor roles in business and industry // Paper presented at the Annual Convention of the American Association for Counseling and Development. - Los Angeles, CA, 1986.
McClelland V. Mixed signals breed mistrust // Personnel Journal. - 1987. -№66. - P. 24-27.
McCormack M. What they don’t teach you at Harvard business school. - New York: Bantam, 1986.
Meichenbaum D. Stress inoculation: A preventative approach. Special Issue: Stress and anxiety // Issues in Mental Health Nursing. - 1985. - №7. - P. 419-435.
Morris G.B. A Conceptualization of Education in the Future / / Canadian Journal of Education. - 1982. - №7. - P. 16-33.
Morris G.B. A Futuristic Cognitive View of Leadership // Educational Administration Quarterly. - 1985. - №21. - P. 7-27.
Morris, G.B. The executive: A pathfinder // Organizational Dynamics. - 1988. - №16. - P. 62- 77.
Morris G.B. Affect, Albert Ellis and Rational-emotive therapy // Canadian Journal of Counseling. - 1989. - №23. - P. 252-260.
Morris G.B. Perceptions of leadership traits: Comparison of adolescent and adult school leaders // Psychological Reports. -1991. - №69. - P. 723-727.
Morris G.B. A comparison of corporate leaders and workers on a measure of irrational thinking // Unpublished raw data, 1992.
Morris G.B. R.A.D.A.R.: A five-session approach for referrals of employee assistance programs // Journal of Cognitive Psychotherapy, 1993.
Morris G.B., & Murgatroyd S. Management for diverse futures: The task of school management in an uncertain future // School Organization. - 1986. - №6. - P. 277285.
Naisbitt J., & Aburdene P. Re-inventing the corporation. New York: Warner Books, 1986.
Norris D., & Cox J. Quality circle programmers: Volunteering for participation // Journal of Occupational Behavior. - 1987. - №8. - P. 209-217.
Orpen C., & King G. Effects of superiors’ feedback, credibility, and expertise on subordinates’ reactions: An experimental study // Psychological Reports. --1989. -№64. - P. 645-646.
Pelletier K., & Frecknal P. Mind-body health: For workers, employers, and the nation.Special Issue: Mind-body health at work // Advances. -1989. - №6. - P. 24-27.
Peters T. Thriving on chaos. - New York: Harper & Row, 1988.
Peters T., & Waterman R. In search of excellence: Lessons from America’s best run companies. New York: Warner Communications, 1982.
Rehder R., & Smith M. KAIZEN and the art of labor relations // Personnel Journal. -1986. - №65. - P. 82-93.
Schnake M., & Cochran D. Effect of two goal-setting dimensions on perceived intraorganizational conflict // Group and Organization Studies. - 1985. - №10. - P. 168-183.
Schumacher L. Employee assistance. How to help victims of domestic violence // Personnel Journal. - 1985. - №64. - P. 102-105.
Scofield M., & Frank J. Corporate barriers to mind-body strategies. Special Issue: Mind-body health at work // Advances. - 1989. - №6. - P. 41-46.
Scoggin A., & Miller D. The development, implementation and evaluation of a supervisory training program using the expectancy theory of motivation // Psychology: A Quarterly Journal of Human Behavior. -1988. - №25. - P. 43-47.
Scott D., & Chrisman M. The best of: Innovative organization: Conflict handling: A map for managers // Organization Development Journal. - 1986. - №4. - P. 53-56.
Senge P. M. The fifth discipline: The art & practice of the learning organization. -New York: Doubleday, 1990.
Shahandeh B. Drug and alcohol abuse in the workplace: Consequences and countermeasures // International Labor Review. - 1985. - №124. - P. 207-223.
Shimokawa K., & Ostlund L. Entrepreneurship and social environment change in the Japanese automobile industry: On the key elements of high productivity and innovation / / Social Science Information. - 1982. - №21. - P. 273-300.
Smith G., Kleiner B., & Firsching J. Differences in corporate cultures and their relationship to organizational effectiveness / / Leadership & Organization Development Journal. - 1987. - №8. - P. 1012.
Spillane R. Developing managerial
talent through Rational emotive training // International Journal of Eclectic Psychotherapy. - 1982. - №1. - P. 39-49.
Stebbms M., & Shani A. Organization design: Beyond the «Mafia» model // Organizational Dynamics. - 1989. - №17. - P. 18-30.
Stephan W., & Dorfman P. Administrative and developmental functions in performance appraisals: Conflict or synergy? // Basic & Applied Social Psychology. - 1989. -№10. - P. 27-41.
Suzuki Y. Japanese industrial relations in the late 1970s // Journal of Psychohistory. - 1991. - №18. - P. 293-305.
TenDam H.W. Beyond organization development // Leadership and Organizational Development Journal. - 1986.
- №7. - P. 8-15.
Toffler A. The third wave. - New York: Morrow, 1980.
Toffler A. Powershift. - New York: Bantam Books, 1991.
Tomkiewicz J., & Kems R. Integrating the business graduate into the «management culture» // College Student Journal. - 1988. - №22. - P. 58-63.
Trice H. Employee assistance programs: Blending performance-oriented and humanitarian ideologies to assist emotionally disturbed employees // Research in Community & Mental Health. - 1984. - №4. - P. 245-297.
Trimpey J. Rational recovery from alcoholism: The small book. - Lotus, CA: Lotus Press, 1989.
Wolfe J. (1989). Human resources management // Psychiatric Annals. - 1989. - №19. - P. 432-434.
Woods P. Reductions in Type A behavior, anxiety, anger, and physical illness as related to changes in irrational beliefs: Results of a demonstration project in industry // Journal of Rational-Emotive Therapy. - 1987. - №5. - P. 213-237.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).